kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

Reklamy, które nas śledzą…

Surfując po sieci w poszukiwaniu informacji klikamy przenosząc się ze strony na stronę. Przy pomocy linków przenosimy się w różne obszary naszych zainteresowań, potrzeb.

Po jakimś czasie szukamy innych informacji ale nasza metoda poszukiwań się nie zmienia, klikamy na pozostawione w sieci linki, wpisujemy słowa kluczowe  do wyszukiwarek i szukamy, szukamy, szukamy.

Okazuje się jednak, że ktoś podąża za nami przez te wszystkie czy niektóre internetowe szlaki. Orientujemy się, gdy widzimy reklamę usług, towarów, których szukaliśmy wcześniej wpisując słowa kluczowe, odwiedzając określone witryny czy klikając na określone linki. Ktoś śledził, czego szukamy i wnioskując po zostawionych śladach przygotował dla nas ofertę w postaci sprofilowanej reklamy.

Działanie, które ma na celu dobranie właściwej do oczekiwań, potrzeb reklamy na podstawie obserwacji zachowań internauty nazywa się profilowaniem a reklama, która jest tworzona w oparciu o obserwację zachowań reklamą behawioralną.

Kto nas śledzi, w jaki sposób i w jakim celu, kto ma interes w tym, aby pokazać nam taką czy inną reklamę, dostosować ją do stworzonego profilu.

W proces tworzenia reklamy behawioralnej zaangażowanych jest kilka podmiotów, które muszą współpracować ze sobą, aby osiągnąć  pożądany efekt czyli wyświetlić właściwą reklamę właściwym osobom czy raczej profilom.

Do tworzenia profili służą nowe technologie informatyczne i są one coraz bardziej zaawansowane. Najbardziej znane to popularne cookies czyli małe pliki tekstowe, które są umieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika najczęściej po wejściu na jakąś witrynę. Rodzajów plików jest bardzo wiele od najprostszych służących do poruszania się po witrynie czy badania statystyk po te, które nas śledzą.

Czy mamy się czego bać i tak i nie powiem przewrotnie. Nie powinniśmy się bać cookies, które umożliwiają nam korzystanie z internetu, poruszanie się po witrynach internetowych. Nawet, gdy wyświetlają się nam profilowane reklamy nie jest to jeszcze powód do paniki, o ile profilowanie jest zgodne z prawem.

Najbardziej niepokojące w całym procesie profilowania jest to, że informacje zbierane przez różne podmioty oraz do różnych celów czy z różnych źródeł mogą być ze sobą zestawiane. O ile pliki cookies śledzą urządzenie a nie osobę to nie można wykluczyć, że  w którymś momencie podmiot umieszczający pliki, będzie w posiadaniu danych osobowych np. pochodzących z rejestracji.

Takie zestawianie danych może służyć do personalizowania reklam, ofert czy szerokiego wykorzystywania w marketingu i sprzedaży tylko, że my zwykle nie mamy o tym żadnej wiedzy, a powinniśmy mieć.

Używanie plików cookies wymaga zgody użytkownika lub abonenta, po uprzednim poinformowaniu go o rodzajach, celach cookies, możliwości usunięcia cookies poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce.

Tylko kto to wszytko czyta. Nie czytamy informacji, które i tak są niezbyt precyzyjne, zwykle nie czytamy treści zgód, które klikamy w internecie. Dobrym rozwiązaniem byłaby informacja graficzna z użyciem  graficznych ikonek informujących o profilowaniu oraz możliwość łatwego cofnięcia swojej zgody.

W procedowanym aktualnie rozporządzeniu unijnym o ochronie danych osobowych osób fizycznych profilowanie będzie dużo bardziej szczegółowo uregulowane niż w aktualnie obowiązujących przepisach  prawnych, co na pewno wpłynie na bezpieczeństwo prawne w wykorzystywaniu tej technologii.

One comment

  1. Profilowanie przynajmniej w zalożeniu ma wspomagac sprzedaż oraz reklame sprofilowanych pod nas produktów. Co gdy jednak informacje o nas zostaną połączone z naszymi danymi oraz informacjami finansowymi? Dobrze, że możemy uniemożliwić śledzenie nas poprzes skorzystanie z wtyczek takich jak ghostery czy blur. W ostateczności możemy podłączyć sie do sieci TOR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: