kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

Przetwarzanie danych w celach marketingowych

Mimo, iż temat jest stary i w zasadzie nie budzący wątpliwości wciąż znajdujemy w sieci nieprawidłowe klauzule związane z przetwarzaniem danych osobowych, z którymi są kłopoty.

Dzisiaj chcę napisać kilka słów o klauzuli zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych. Kilka lat temu na tle tej klauzuli dochodziło do sporów w doktrynie oraz orzecznictwie. GIODO bowiem stanął na stanowisku, iż zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych nie mieści w sobie zgody na przesyłanie informacji handlowej drogą elektroniczną oraz, że muszą to być dwie odrębne zgody. Oznacza to, że pozyskiwanie zgód wyłącznie na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych nie uprawnia do przetwarzania zebranych danych osobowych w celu wysyłania informacji handlowej drogą elektroniczną. Biorąc pod uwagę fakt, że istotna część marketingu bezpośredniego to komunikacja elektroniczna brak możliwości wysyłania mailingu czyni często taką bazę danych bezużyteczną.

Na każdy cel przetwarzania danych należy pozyskać odrębną zgodę. Takim odrębnym celem może być udostępnianie danych osobowych innym podmiotom lub przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną.

Dodatkowo ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która stanowi, iż zakazane jest wysyłanie niezamówionej informacji handlowej środkami komunikacji elektronicznej. Informację uważa się za zamówioną, jeśli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji. No i zgoda nie może być dorozumiana lub domniemana z oświadczenia woli innej treści.

Pisząc klauzule zgody pamiętajmy o tych zasadach, gdyż pozyskanie prawidłowych zgód od zebranych kontaktów “po fakcie” jest mało skuteczne. Z tych powodów czasami wielotysięczne bazy danych są bezużyteczne.

4 comments

  1. Pani mecenas,

    wobec tego czy nie wystarczy nam zebranie samej zgody na wysyłanie informacji handlowych, żeby wysyłać do klientów maile z reklamami naszych produktów i usług czy informacjami o konkursach. Co dodatkowego da nam zbieranie osobnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych? I po co to w ogóle jest rozdzielone przez ustawodawcę?

    1. Witam, tak może to być wystarczające. Osobna zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych nie zawsze będzie konieczna. Wszystko zależy jakie działania mają być objęte zgodą. Należy też pamiętać o znowelizowanym art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego. Pozdrawiam

  2. Szanowna Pani Mecenas.
    Chcialabym zapytac o cos co gnebi nie tylko mnie. Mianowicie o popularna strone olx.pl.
    Dlaczego ta strona zmusza osoby ktore chca skorzystac z ogloszen do rejestracji i wyrazenia zgody na przetwarzanie danych. W przeciwnym razie nie jest mozliwy pisemny kontakt z dajacym ogloszenie jak rowniez wyslanie CV. Ponadto kiedy probowalam wyslac wiadomosc na ogloszenia pokazywano mi odpowiedz ze ogloszenie jest nie aktualne co bylo niezgodne z prawda. Uwazam ze jest to nieuczciwe i podejrzane ze strony olx.Jest to ich podstepny trick zeby otrzymac dane na zasadzie dasz to masz a jak nie to nie masz.
    Tymbardziej ze w przeszlosci mialam juz problem w takiej sytuacji ale nie bylo to z olx. Nie mam do nich zaufania poniewaz wiele ogloszen jest oszustwem. Jak np. w sprawie nieruchomosci. Agencje ktore daja ogloszenia o wynajeciu mieszkan zamieszczaja ogloszenia wizerunki mieszkan i numery telefonow ktore wogole nie istnieja. Sama zostalam w ten sposob oszukana przez jedna z takich agencji. Poniewaz w obecnych czasach etyka zawodu prawie nie istnieje wobec czego nie ufam tego rodzaju klauzula. Z tego co wiem wymuszanie jest niezgodne z prawem. W TAKIM RAZIE CZY OLX MOZE PROWADZIC OFICJALNY SZANTAZ DLA UZYTKOWNIKOW ICH STRONY .
    z powazaniem Barbara

    1. Witam,
      Niestety nie znam regulaminu OLX a z niego powinny wynikać zasady przetwarzania danych osobowych, nie zawsze istnieje uzasadnienie dla pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych, ale jak jest w tym przypadku nie wiem, gdyż nie analizowałam modelu świadczenia usług przez OLX.
      pozdrawiam
      Mariola Malicka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: