+48 506 409 619

kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Portale społecznościowe

 

Portal społecznościowy to platforma komunikacyjne on-line umożliwiająca osobom fizycznym przystępowanie do lub tworzenie sieci użytkowników o wspólnych upodobaniach.

Serwisy społecznościowe posiadają pewne cechy wspólne:

– użytkowników zachęca się do przekazania danych osobowych w celu stworzenia opisu swojej osoby lub swojego „profilu”;

– serwisy te obejmują również narzędzia, które umożliwiają użytkownikom przesyłanie swoich własnych materiałów ( na przykład fotografii lub wpisu do pamiętnika, pliku muzycznego lub wideo lub linków do innych stron);

– możliwe jest “tworzenie sieci kontaktów towarzyskich” dzięki wykorzystaniu narzędzi, które pozwalają stworzyć każdemu użytkownikowi listę kontaktów oraz za pomocą których użytkownicy mogą wchodzić w interakcje.

Kto jest administratorem danych osobowych w portalach społecznościowych? 

Określenie kto w serwisach społecznościowych jest administratorem danych osobowych przysparza nie mało problemów. Mimo to jednak należy podkreślić, iż pierwszym i podstawowym administratorem danych osobowych jest osoba lub podmiot, który tworzy narzędzia do przetwarzania danych i umożliwia korzystanie z nich, a nie ten kto zamieszcza posty.

Z zasady media społecznościowe, np. Facebooka czy nk.pl traktuje się jako administratorów danych, chociaż istnieją sytuacje, w których niektóre profile mogą stanowić odrębne zbiory danych osobowych.

Prawo nie nakłada obowiązków administratora danych na osobę fizyczną, która

przetwarza dane osobowe „w trakcie czynności o czysto osobistym lub domowym

charakterze” – co stanowi tak zwane „wyłączenie do celów domowych”.

Strona fanowska – Funpage

Jeżeli użytkownik serwisu spełecznościowego działa w imieniu przedsiębiorstwa lub stowarzyszenia lub wykorzystuje serwis głównie jako platformę służącą osiąganiu celów komercyjnych, politycznych lub charytatywnych, wyłączenie do celów domowych nie ma zastosowania.

W tym przypadku użytkownik przyjmuje pełnię obowiązków administratora danych ujawniającego dane osobowe innemu administratorowi danych (Serwiswi) lub osobom trzecim (innym użytkownikom serwisu lub potencjalnie nawet innym administratorom danych mającym dostęp do danych).

Sytuacja, w której użytkownicy wykorzystują serwis społecznościowy w celach komercyjnych jest najczęściej spotykana w przypadku tworzenia i prowadzenia tzw. fanpaga czyli firmowej strony fanowskiej na FB.

W większości przypadków twórca fanpage’a dysponuje danymi osób, które zostały fanami danego serwisu. Dane te z reguły są do czegoś wykorzystywane, a zatem zastosowanie znajdą przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zobowiązują one do stworzenia regulaminu fanpage,a określającego m.in. cel, w jakim dane będą wykorzystywane.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.