kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

Umowa zawierana na odległość Cz I

Nowe prawo konsumenckie określa min. zasady i tryb zawierania z konsumentem umów na odległość. O tym, jak taka umowa jest rozumiana pisałam we wcześniejszym wpisie https://przetwarzaniedanych.pl/umowa-zawierana-na-odleglosc-w-swietle-nowego-prawa-konsumenckiego/.

Umowy zawierane na odległość bardzo często zawierane są za pośrednictwem specjalnych witryn sprzedażowych, w których system informatyczny krok za krokiem prowadzi klienta przez proces zmierzający do złożenia zamówienia i do zawarcia umowy. Umowy zawierane na odległość mogą też być zawierane też w prostszy sposób, na przykład przy użyciu poczty elektronicznej poprzez wymianę wiadomości elektronicznych zawierających oświadczenia woli stron w tym zakresie.

Nowe prawo konsumenckie stanowi, iż już w momencie wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca musi wykonać obowiązki informacyjne.

Jest to cały szereg obowiązków szczegółowo wymienionych w ustawie, które powinny być wypełnione w  fazie przedkontraktowej, czyli jeszcze przed zawarciem umowy. Ma to oczywiście na celu poinformowanie klienta przed zawarciem umowy o zasadach i trybie zawierania umowy na odległość.

Informacje mają być przekazane konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały, odpowiadający rodzajowi środka porozumiewania się na odległość.  W przypadku zawierania umów przy użyciu poczty elektronicznej informacje powinny zostać przekazane pocztą elektroniczną.

Przy okazji warto wspomnieć, iż po stronie przedsiębiorcy istnieje obowiązek takiej organizacji sposobu zawierania umowy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.

Przy zawieraniu umów przez pocztę elektroniczną konieczne będzie złożenie przez konsumenta w treści korespondencji oświadczenia wiedzy odnośnie obowiązku zapłaty wraz z zamówieniem.

Niespełnienie wyżej opisanych wymagań skutkuje niezwarciem umowy. Jest to bardzo poważna konsekwencja, dlatego każdy przedsiębiorca zawierający umowy na odległość przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, przed wejściem w życie nowego prawa konsumenckiego powinien zrewidować swoją organizację sprzedaży na odległość z uwzględnieniem nowych wymagań.

Ciąg dalszy obowiązków w zakresie zawierania umów na odległość przy użyciu komunikacji elektronicznej nastąpi….

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: