kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

UOKiK “zapuka” do sklepów internetowych…

Pod koniec 2015 r. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta wprowadzająca szereg nowych regulacji zwłaszcza dla branży e-commerce. Nowych obowiązków przybyło sporo, dlatego niezbędna była modyfikacja zasad sprzedaży przez internet a co za tym idzie regulaminów tej sprzedaży.

Wielu przedsiębiorców jednak nie dostosowało się do zmienionych zasad, dlatego oni najbardziej powinni wziąć pod uwagę informacje płynące z UOKiK o planowanych branży internetowej kontrolach urzędu.

Na początku 2016 r. UOKiK sprawdzi, czy przedsiębiorcy dostosowali się do nowych przepisów. Odpowiedzią na stwierdzone naruszenia będą postępowania administracyjne w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W toku takich postępowań Urząd może nakazać zaniechanie niedozwolonej praktyki oraz nałożyć karę do 10 proc. obrotu. W uzasadnionych przypadkach Urząd może też wystąpić do przedsiębiorców o dobrowolne zaniechanie niedozwolonych praktyk.

Niewypełnianie obowiązków informacyjnych, utrudnianie odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa, niezamówiony marketing bezpośredni to najczęściej sygnalizowane zakazane przez przedsiębiorców praktyki.

Każdy przedsiębiorca internetowy w szczególności ten, który dokonuje za pośrednictwem internetu sprzedaży konsumentom powinien pilnie zweryfikować zasady sprzedaży w kontekście zgodności z wymaganiami nowej ustawy o prawach konsumenta.

Kontrola UOKiK może bowiem okazać się bardzo dolegliwa, gdyż UOKiK ten dysponuje całym arsenałem bardzo dotkliwych dla przedsiębiorców sankcji zwłaszcza tych, którym można postawić zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: