kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

Ustawa o prawach konsumenta a telemarketing

Ustawa o prawach konsumenta wprowadziła nowelizację prawa telekomunikacyjnego. Nowelizacja polega na tym, że wymagana jest wyraźna uprzednia zgoda abonenta lub użytkownika końcowego na użycie końcowych urządzeń telekomunikacyjnych w celu marketingu bezpośredniego.

Typowymi urządzeniami końcowymi są: telefony analogowe, telefony cyfrowe ISDN, telefaksy, analogowe i cyfrowe telefony komórkowe, odbiorniki telewizyjne.

Marketing bezpośredni nie został zdefiniowany w prawie telekomunikacyjnym, ale pojęcie to jest stosowane w ustawodawstwie. Jest to działalność polegająca na dostarczaniu bezpośrednio klientom informacji lub propozycji dotyczących sprzedaży towarów i usług poprzez różne kanały komunikowania.

Prowadzenie marketingu bezpośredniego za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych jest aktualnie dopuszczalne tylko na podstawie uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika końcowego. Dotyczy to zarówno abonentów będących osobami fizycznymi, jak i jednostkami organizacyjnymi. Zgoda powinna odpowiadać określonym wymaganiom prawnym:

  • nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,
  • może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika,
  • może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.

Powstaje pytanie czy mamy sytuację, w której powstanie kolejna klauzula zgody na telemarketing. Wydaje się, że taka interpretacja jest uzasadniona i  w konsekwencji ogólna zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych wyrażona w oparciu o przepisy ustawy o ochronie danych osobowych będzie niewystarczająca. Przepisy prawa telekomunikacyjnego zostałyby w tym przypadku uznane jako przepisy zapewniające dalej idącą ochronę.

 

2 comments

  1. Pani Mariolo, a jak ma się to do przedsiębiorców, którzy działają online? Jeśli wcześniej zbierali wszystkie wymagane zgody, nic się dla nich nie zmieniło, prawda?

    1. Przepisy, które się zmieniły dotyczyły prawie w całości administratora bezpieczeństwa informacji, jego statusu, katalogu zadań, obowiązku prowadzenia rejestru itd. Zmiany nie dotyczyły przepisów pozostałym zakresie a wiec przedsiębiorcy online nowelizacja dotyczy o tyle, o ile przed nowelizacją miał ABI lub teraz zamierza go powołać… W zakresie pozyskiwania zgód nic się nie zmieniło:-)

      pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: