+48 506 409 619

kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Handel elektroniczny czy Cię dotyczy

Dla większości przeciętnych uczestników obrotu internetowego handel elektroniczny kojarzy się ze sprzedażą towarów przez internet.

Jednak handel elektroniczny w ujęciu szerokim to ogół stosunków wymiany towarów i usług drogą elektroniczną. Defincja ta wykracza daleko poza tradycyjne pojęcie „handel”.

W tak pojętym handlu elektronicznym uczestniczymy wszyscy z jednej strony jako usługodawcy a z drugiej usługobiorcy.

Ramy prawne dla elektronicznego obrotu handlowego z wykorzystaniem Internetu stanowi w porządku krajowym ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r.

Definicja usługi świadczonej drogą elektroniczną opiera się na trzech zasadniczych elementach: wykonanie usługi następuje bez jednoczesnej obecności stron umowy za pomocą systemów teleinformatycznych oraz na indywidualne żądanie usługobiorcy.

Usługi świadczone drogą elektroniczną obejmują szeroki zakres rodzajów działalności gospodarczej prowadzonych w trybie on-line w szczególności będzie to sprzedaż towarów on-line (sklepy internetowe), ponadto będą to usługi polegające na oferowaniu informacji on-line (udostępnianie w sieci baz danych) lub informacji handlowych (działalność marketingowa); usługi zapewniające narzędzia umożliwiające szukanie, dostęp oraz pozyskiwanie danych; utrzymywanie stron WWW (hosting); udostępnianie oprogramowania on-line; wydawanie i udostępnianie prasy elektronicznej itd.

W świetle powyższego wszyscy uczestnicy obrotu internetowego z całą pewnością konsumują bądź oferują usługi wymienione powyżej i jako tacy stają się mimowolnie (choćby wyszukując treści) usługobiorcami lub usługodawcami w rozumieniu regulacji dotyczących handlu elektronicznego. Implikuje to określone ustawą obowiązki, ale również z drugiej strony prawa.

W związku z powyższym tak ważne jest, aby usługodawcy rzetelnie wywiązywali się z obowiązków, które prawo w związku ze świadczeniem usług w internecie, na nich nakłada. Podstawowym obowiązkiem jest dokładne informowanie potencjalnych klientów o podstawowych danych teleadresowych przedsiębiorcy internetowego. Rzecz niby banalna a czasami naprawdę trzeba się “naklikać”, aby dotrzeć do tych informacji.

Drugą rzeczą kluczową jest regulamin spełniający nie tylko wymogi prawa ale i i odzwierciedlający specyfikę działania i świadczenia usług przez tego konkretnego usługodawcę. Czytając niektóre regulaminy nie da oprzeć się wrażeniu, że są to przekopiowane z innych stron wzorce, które nie oddają specyfiki działania i reguł świadczenia usług przez tego konkretnego usługodawcę.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.