kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

Gdy towar kupiony przez internet nie spełnia oczekiwań

Sklep internetowy to specyficzna formuła sprzedaży różniąca się od tradycyjnych sposobów dystrybucji. Kupowanie przez internet to kupowanie pośrednie, kupujący nie ma możliwości obejrzenia towaru, zbadania go, wypróbowania tak, jak to się dzieje w sprzedaży stacjonarnej.

W efekcie klient, który otrzymuje zamówiony, wymarzony towar nie rzadko  inaczej sobie wyobrażał towar, bo  opisy nie zawierały jakichś kluczowych informacji a załączone zdjęcia nie odzwierciedlały towaru lub po prostu to klient inaczej go sobie wyobrażał.

Na szczęście dla kupujących a niekoniecznie dla sprzedających mamy prawo odstąpienia od umowy sprzedaży zawieranej na odległość.  Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Sklepy internetowe czasami kwestionują, że trzeba klientom należy zwracać koszty dostarczenia rzeczy (w stronę ze sklepu do klienta) a no trzeba, chociaż w praktyce zdarzają się sytuacje, że sklepy nie zawsze respektują ten obowiązek.

Koszt dostarczenia rzeczy dla konsumenta stanowi całkowity koszt nabycia towaru. Czasami towar w sklepie internetowym ma bardzo atrakcyjną cenę, ale niestety koszt dostarczenia znacznie tę atrakcyjność zmniejsza. Obciążanie klienta tym kosztem w przypadku odstąpienia od umowy byłoby nieuzasadnione. W odstąpieniu od umowy bowiem chodzi o skutek taki, jakby umowa nigdy nie została zawarta a strony są obowiązane do zawrotu wszystkiego, co sobie wzajemnie świadczyły.

Poza tym nie zapominajmy, że klient  ponosi  bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy czyli musi zapłacić za przesyłkę zwracanego towaru do sprzedającego i to jest jego koszt. Tego kosztu sklep nie musi zwracać konsumentowi, chyba że  zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.

Jak widać sklep nie jest obciążony całością kosztów związanych z dostarczaniem towarów, w stosunku do którego klienci korzystają z prawa odstąpienia.

W praktyce zdarzają się jednak sklepy, w których przesyłka towaru do klienta i zwrot jest gratis, ale są to duże, renomowane sklepy, które swoją atrakcyjną ofertą bardzo konkurują na rynku.

Słyszę oczywiście często też i argumenty o tych niedobrych klientach, którzy kupują różne rzeczy na różne okazje a potem jakby nigdy nic odstępują od umowy, bo mają takie prawo. Z pewnością są to praktyki godne potępienia, jednak sprzedający nie pozostaje w takich sytuacjach bezradny, bowiem każdą sytuację należy indywidualnie ocenić i podjąć odpowiednią decyzję dotyczącą zwrotu nie zawsze pozytywną dla konsumenta.

W momencie, gdy rzecz zwracana nosi ślady użytkowania konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Wydaje się, że koszt zużycia powinien wyznaczyć sprzedawca. Niestety przepisy nie precyzują kryteriów, którymi winien się kierować w tym zakresie sprzedawca, co budzi zasadnicze wątpliwości i rodzi podłoże dla spornych sytuacji.

Nie powinno stwarzać kontrowersji stwierdzenie, że można zdjąć opakowanie. Opakowanie jak wiadomo nie jest produktem, co wielokrotnie w orzecznictwie zostało podkreślone. Co jednak w przypadku wyrzucenia opakowania? Czy można uruchomić zakupiony sprzęt elektroniczny lub użytkować go przez jakiś czas? Wydaje się oczywiste, że sposób jego funkcjonowania zasadniczo wpływa na ewentualny zwrot towaru. Jak potraktować zmniejszenie wartości takich produktów, których użyteczność co do zasady, w przeciwieństwie np. do sprzętu elektronicznego, jest „jednorazowa”.

Niestety  jednoznacznych odpowiedzi na te pytania nie ma, a praktyka zapewne różnić się będzie w poszczególnych sklepach. Przepisy nowej ustawy o prawach konsumenta dają bowiem taką możliwość.

Jednak należy zdecydowanie podkreślić, że mimo braku jednoznacznych rekomendacji w uzasadnionym przypadku można podjąć decyzję o obciążeniu klienta kosztem zużycia towaru, co będzie z reguły oznaczało wejście w spór z konsumentem. Jednakże jak wszyscy doskonale wiemy tak w życiu jak i w pracy czy działalności gospodarczej sporów uniknąć się nie da. Należy pamiętać jednak, ale działać uczciwie oraz z poszanowaniem prawa a wówczas i spór łatwiej prowadzić i rozstrzygnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: