O ochronie danych osobowych słów kilka

dane

W każdym biznesie podstawą jest klient. Wie to każdy przedsiębiorca. Najlepszy produkt czy najlepszy pomysł potrzebuje klienta. Przedsiębiorcy przeznaczają część budżetów swoich firm na reklamę i marketing a wszystko w celu pozyskania klienta.

Bardzo szybko tworzy się całe bazy klientów. Właściwie każdy z nas jako konsument w sieci czy w realu nieustannie jest zachęcany do jakiejś lojalności. Aktualnie już chyba większość sklepów proponuje karty klienta, dzięki którym mamy prawo do rabatów czy innych gratyfikacji. Jedynym warunkiem jest udostępnienie swoich danych osobowych. Prawda? Dostajemy do wypełnienia formularz, którego większość z nas z reguły nie czyta. Chcemy jednak mieć kartę rabatową i płynące z tego korzyści i wypełniamy tu nazwisko, tam imię, jeszcze adres, numer telefonu, adres e-mail, czasami wykształcenie, ilość dzieci itd. Ilość danych  zbierana o nas i krążąca w realu i w sieci jest niewyobrażalna.

Ostatnio na swoją skrzynkę pocztową otrzymałam informację od firmy, która profesjonalnie trudni się szukaniem danych osobowych porozrzucanych w sieci, ale z miejsc powszechnie dostępnych. Wbrew pozorom całkiem sporo pewnie takich informacji o nas można znaleźć. Firma informuje, iż posiada sprytne roboty wcale nie gorsze niż roboty firmy Google, które wyszukują w sieci dane powszechnie dostępne oraz, że dane te będą wykorzystywane w celach marketingowych tej firmy jak również, że mamy prawo złożenia sprzeciwu.

Biorąc pod uwagę skalę pozyskiwania przez firmy danych osobowych oraz ich przetwarzania na niebywałą dotąd skalę potrzeba ochrony tych danych jest potrzebą bardzo realną.

W aktualnym stanie prawnym obowiązek ochrony danych osobowych dotyczy wszystkich zarówno organów państwowych jak i osób prywatnych, tak fizycznych jak i prawnych. Warunek wszakże jest jeden, jeśli przetwarzają dane osobowe w związku z działalnością zarobkową, zawodową lub dla realizacji celów statutowych. Ustawa o ochronie danych osobowych nie dotyczy danych osobowych osób zmarłych. Nie oznacza to oczywiście, że przedsiębiorstwa pogrzebowe zwolnione są z ochrony danych osobowych swoich klientów tj. najczęściej członków rodzin tychże zmarłych osób.

Finalnie każdy przedsiębiorca czy osoba wykonująca zawód czy inna osoba zbierająca i przetwarzająca dane osobowe, tworząca bazy danych w specjalnych aplikacjach informatycznych czy tylko w tradycyjnych zeszytach, księgach, skorowidzach obowiązana jest do ochrony danych osobowych. Więcej również firmy, które na zlecenie innych firm wykonują jakiekolwiek usługi, z którymi związany jest dostęp do danych osobowych tych firm również obowiązane są do szczególnej ochrony tychże danych oraz do wypełnienia szeregu obowiązków prawnych.

Firmy zbierające i przetwarzające tysiące danych, tworzące ogromne bazy klientów są z racji tej ilości obciążone są dużym ryzykiem naruszeń w zakresie ochrony danych osobowych. Nie oznacza to jednak, że mały podmiot jest zwolniony z obowiązków w tym zakresie a wręcz przeciwnie w świetle obowiązujących przepisów ma on te same obowiązki co i duży chociaż powszechnie panuje przekonanie, że małego ustawa o ochronie danych osobowych nie dotyczy. W związku z powyższym w sieci działa mnóstwo mniejszych i większych przedsiębiorców specjalnie na kwestię ochrony danych osobowych nie zwracających czasami żadnej uwagi. Niestety konsekwencje takiej nieświadomości mogą być odczuwalne, gdy do drzwi ich internetowej firmy zapukać może nasz krajowy organ ochrony danych osobowych tj. GIODO. Bardzo często taka kontrola może nastąpić na skutek skargi nawet pojedynczego „małego” klienta.

Wiele ostatnio mówi się o kwestii ochrony danych osobowych przy okazji różnych afer, podsłuchiwania i inwigilacji nawet szefów państw, co dowodzi, że wiele w tej kwestii jest jeszcze do zrobienia. Rozporządzenie procedowane aktualnie w parlamencie europejskim ma być swoistym antidotum na „wszelkie zło” w zakresie ochrony danych osobowych. Odpowiada ono potrzebom aktualnych czasów, zwłaszcza w sferze dynamicznego rozwoju nowych technologii w przestrzeni cyfrowej i związanym z tym często problemów z przetwarzaniem danych osobowych.

 

„Nie daj się okraść, chroń swoją tożsamość”.

 

Nie daj się okraść chroń swoją tożsamość. Pod takim hasłem rusza kampania edukacyjna, która ma na celu edukację społeczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych i zwrócenie uwagi na zjawisko tzw. kradzieży tożsamości.

Poniżej zebrane ze strony Generalnego Inspektora danych Osobowych wskazówki dla użytkowników portali społecznościowych i nie tylko.O czym powinniśmy pamiętać w trosce o naszą prywatność?

  1. Internet jest pamiętliwy! Zachowaj ostrożność w dzieleniu się informacjami o sobie – cokolwiek napiszesz na swój temat lub na temat innych osób, usunięcie takiej informacji i wszystkich powielonych jej kopii z sieci Internet jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.
  2. Bądź ostrożny w nawiązywaniu znajomości w sieci – tak jak w życiu – osoby, które poznajesz w sieci, mogą nie być tymi, za które się podają i wcale nie muszą chcieć być Twoimi przyjaciółmi.
  3. Zanim zdecydujesz się zapisać do portalu społecznościowego, zapoznaj się z jego regulaminem i sprawdź możliwość kontaktu z jego administratorem.
  4.  Zastanów się jakie informacje o sobie umieszczasz w sieci. Czy chciałbyś, aby te informacje były znane Twoim pracodawcom, nauczycielom, kontrahentom…?
  5. Podczas rejestracji w portalu i późniejszego korzystania z niego, nie wpisuj swoich pełnych danych osobowych – wystarczy, że wpiszesz tylko te, które pomogą Twoim faktycznym znajomym w łatwym odnalezieniu Ciebie. 
  6.  Publikując zdjęcia z własnym wizerunkiem lub z wizerunkami innych osób musisz mieć świadomość, że znacznie ułatwiasz identyfikację siebie i innych oraz możesz przekazać w ten sposób znacznie więcej informacji niż zdajesz sobie sprawę.
  7. Podając w portalu społecznościowym informacje o innej osobie oraz publikując jej zdjęcia, upewnij się, że ta osoba nie ma nic przeciwko takiej publikacji.
  8.  Pamiętaj, że pomimo zachowania prywatności w portalu, Twoja anonimowość jest ograniczona i nie istnieje dla osób utrzymujących portal oraz dla organów wymiaru sprawiedliwości w sytuacji naruszenia prawa.
  9. Korzystaj z opcji umożliwiających ograniczenie kręgu osób, którym informacje o Tobie będą udostępniane.
  10. Zabezpieczaj wszystkie swoje dane osobiste również w swoim domu, umieszczając wszystkie zawierające je dokumenty w zamykanej na klucz skrzynce. Niestety 15% osób zgłaszających oszustwa internetowe to osoby, które zostały oszukane przez członków swojej rodziny, przyjaciół lub znajomych
  11. Nie noś swojego numeru NIP ani żadnych dokumentów zawierających Twój numer NIP w portfelu lub torebce.
  12. Na plażę nie zabieraj ze sobą żadnych dokumentów.
  13.  Zgubione dokumenty od razu zastrzeż w banku. Przypilnuj, aby bank przekazał informacje o zastrzeżeniu dokumentów do Systemu Dokumentów Zastrzeżonych. Zgłoś zagubienie dokumentów na Policji.
  14. Przed wyjazdem na wakacje zabezpiecz wszystkie dokumenty znajdujące się w Twoim domu, które zawierają dane osobiste np. dane bankowe. Najlepiej umieścić je w zamykanej na kluczyk skrzynce. Często złodziejem naszej tożsamości okazuje się ktoś z rodziny lub przyjaciół.
  15. Przeglądaj swoje comiesięczne sprawozdania operacji karty kredytowej i wyciągi bankowe pod kątem wszelkich błędów i nieautoryzowanych zakupów . Jeżeli podejrzewasz, że ktoś używa któregoś z Twoich kont bez Twojej zgody natychmiast skontaktuj się z bankiem.

Na oficjalnej stronie GIODO czytamy:

Jak wynika z tegorocznych badań przeprowadzonych na potrzeby kampanii, 60% Polaków nosi w portfelu wszystkie swoje karty kredytowe oraz dokumenty osobiste, co oznacza, że w jednym momencie może stracić wszystkie swoje dane. Zarazem 33% Polaków lub ich bliskich zgubiło dowód tożsamości bądź zostało z niego okradzionych, a więc doświadczyło już utraty tożsamości. Ponadto 12% Polaków nosi ze sobą w portfelu lub ma zapisany w komórce numer PIN karty płatniczej, a zatem sporo ryzykuje.”