Opineo Opineo …

Dzisiaj po raz kolejny do mojej skrzynki pocztowej zajrzało Opineo z przypomnieniem, że robiąc zakupy w sklepie internetowym X trzy tygodnie temu nie wyraziłam jeszcze swojej opinii na temat poziomu zadowolenia z tegoż zakupu.

Rzeczywiście nie wyraziłam, gdyż być może nie miałam czasu lub ochoty, co nie oznacza, że nie byłam zadowolona z zakupu. Jednak nie musze dzielić się swoją radością z zakupionego towaru, jeśli nie chcę a przede wszystkim ani sklep ani Opineo nie ma prawa wysyłać mi wiadomości w tym temacie, jeśli nie wyraziłam na to zgody.

A więc Opineo wysyła te swoje przypominające e-maile już któryś raz z kolei chcąc mnie zdyscyplinować. Uważa, że ma prawo, bo podpisało umowę powierzenia ze sklepem. Umowa ta jednak nie stanowi w tym przypadku odpowiedniej podstawy prawnej, bowiem Opineo zbiera opinie na własny rachunek, aby wypełnić ankietę trzeba zaakceptować Regulamin Opineo. W świetle tego regulaminu Opineo staje się administratorem danych osobowych dotyczących wypełnianych ankiet.

W przypadku powierzenia danych do przetwarzania przetwarzający (tutaj Opineo) powinien działać w imieniu i na rzecz administratora danych (sklepu). Nieuprawnione jest wykorzystanie umowy powierzenia jako podstawy do zbierania danych dla własnych celów, co  ma miejsce w omawianej sytuacji.

Reasumując, jeśli sklep zamierza badać poziom zadowolenia z dokonywanych w nim zakupów sam czy w  kooperacji z Opineo, Ceneo zawsze będzie potrzebował na to zgody klienta. Bowiem badanie satysfakcji z zakupu nie jest niezbędne do zawarcia czy wykonania zawartej umowy sprzedaży i jako takie wymaga odrębnej podstawy prawnej czyli zgody podmiotu danych.

Podobno dobra opinia o sklepie w w/w portalach jest bardzo cenna, bowiem przekłada się to na wzrost poziomu zaufania do sklepu no i finalnie na sprzedaż. Należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z przekazywaniem danych naszych klientów podmiotom trzecim posiadać odpowiednią ku temu podstawę prawną. W innym przypadku dane udostępniane są nielegalnie, co może skutkować odpowiedzialnością sklepu karną, administracyjną a także  cywilną.

Reasumując pamiętajmy, że dobra opinia to skarb, jednak należy sięgać po te opinie z rozwagą i poszanowaniem prawa klienta również do niewyrażania  opinii.

 

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

Piotr 5.12.Grudzień o 13:59

Nie mam pewności, jak wygląda to w przypadku bardzo dużych sklepów internetowych, ale w przypadku mniejszych firm, należy wpisać adres mail osoby kupującej, aby system Opineo wysłał do niej prośbę o dodanie opinii. Co więcej, sklep nie ma wpływu na to, ile razy serwis wyśle przypomnienie o dodaniu tejże.

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: