kancelaria@przetwarzaniedanych.pl

Kancelaria na Facebooku

Kancelaria na Linkedin

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Nie tak dawno pisałam o kartach rabatowych tak chętnie oferowanych w zamian za zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Na własnej skórze również miałam okazję przekonać się, że nie ma nic za darmo.

Wypełniając formularz w celu wydania karty klienta nie odznaczyłam wszystkich możliwych zgód. Nie podobało mi się na przykład, że sklep chce przetwarzać moje dane osobowe nie tylko dla własnych celów marketingowych, ale również chce je udostępniać innym podmiotom. Nie wyraziłam więc zgody na udostępnianie moich danych osobowych innym podmiotom. Podpisałam formularz i oddałam sprzedawcy. Wówczas zostałam poinformowana, że muszę udzielić wszystkich zgód, aby otrzymać kartę klienta.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych jest oświadczeniem woli składanym drugiej stronie.

Zgoda musi mieć charakter wyraźny a jej wszystkie aspekty dla podpisującego powinny być jasne w momencie wyrażenia.

Więcej na temat zgody możesz się dowiedzieć z innych moich artykułów. Na przykład tutaj https://przetwarzaniedanych.pl/przeslanki-przetwarzania-danych-osobowych-czesc-i/.

Kluczowym zgadnieniem dla omawianej sytuacji jest fakt, iż decyzja w sprawie wyrażenia zgody powinna być podjęta swobodnie.

Czy można uznać za swobodnie podjętą w sprawie wyrażenia zgody decyzję, która została niejako wyrażona pod presją, za którą możemy uznać uzależnienie od tejże zgody świadczenia nam określonych usług.

No własnie wywieranie jakiejkolwiek presji w celu wyrażenia przez osobę zgody na przetwarzanie danych osobowych stawia tę osobę w krępującej sytuacji, w której trudno mówić o swobodnym podjęciu decyzji.

Wszelkie naciski, presje i inne praktyki stosowane w celu wymuszenia zgody na przetwarzanie danych w przypadku, gdy usługi są odpłatne uznane są za niedopuszczalne i bezprawne.

Nie do końca się z tym zgadzam, ale w pewnych warunkach, gdy usługi świadczone są nieodpłatnie uznaje się, że można uzależnić ich świadczenie od wyrażenia przez usługobiorcę zgody na przetwarzanie jego danych osobowych.

Moim zdaniem nie oznacza to jednak zupełnej w tym zakresie dowolności i usługodawcay powinni postępować tak, aby nie narazić się na zarzut  naruszenia zasad współżycia społecznego czy dobrych obyczajów.

 

 

4 comments

  1. Witam,
    akurat przykład kart rabatowych nie jest chyba najlepszy. Łatwo bowiem się domyśleć, że firma, która wydaje karty (sklep/restauracja) sama tych kart nie produkuje. Tj. nie zajmuje się odlewaniem plastiku w formy i kolorowaniem go. Znaczna większość takich kart jest spersonalizowana (w końcu to karta a nie kupon), tj. jest na nich co najmniej nasze imię i nazwisko.
    Podanie takiej firmie produkującej karty danych osobowych, w celu chociażby ich naniesienia na kartę w procesie produkcji podpada oczywiście pod ich udostępnianie osobom trzecim więc nie wiem jak sobie Państwo wyobrażacie wypełnienie wniosku o wydanie karty bez udzielenia takiej zgody.

    1. To, o czym Pan mówi to jest instytucja powierzenia danych do przetwarzania a nie udostępniania, w artykule jest mowa o udostępnianiu danych, które są odmienną instytucją prawną.

  2. Dzień dobry.
    Z czego wynika, że przy nieodpłatnym świadczeniu usług możemy wymusić zgodę usługobiorcy na przetwarzanie danych ? Czy dysponuje Pani jakąś podstawą prawną lub orzeczeniem w tym zakresie?

    1. Zgody nigdy nie wolno wymuszać. Zwłaszcza w przededniu wejścia w życie RODO. Pozyskiwanie zgody przy nieodpłatnym świadczeniu usług każdorazowo powinno podlegać szczególnej analizie. W dotychczasowym stanie prawnym dopuszczano odstępstwa, ale pod warunkiem analizy każdorazowo sytuacji i okoliczności danego przypadku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: