Kontrola GIODO w sklepie internetowym

Przeprowadzona kontrola sklepu internetowego wykazała, że do momentu dokonania płatności klient sklepu internetowego miał możliwość anulowania zamówienia. Anulowanie zamówienia nie powodowało jednak usunięcia danych osobowych podanych w związku ze składaniem zamówienia. Z chwilą anulowania zamówienia przez klienta dalsze przetwarzanie danych osobowych zebranych przez sklep stało się niezgodne z celem, dla którego  dane zostały zebrane. W konsekwencji Generalny Inspektor uznał, iż naruszono przepisy ustawy o ochronie danych osobowych.

Ile danych osobowych gromadzisz, mimo, iż nie masz ku temu odpowiednich podstaw prawnych. Systemy sklepów internetowych pękają w szwach. Poza formularzami rejestracyjnymi są jeszcze  formularze zapisu na Newslettery, formularze kontaktowe, formularze zapisu do programów lojalnościowych i inne. Wszystkie zbierają dane osobowe.

Przypadek opisany powyżej dotyczy sytuacji, gdy zamówienie zostało anulowane, ale może to być też sytuacja, gdy zamówienie nie zostało zatwierdzone, nie doszło do zawarcia umowy a użytkownik nie dokonał rejestracji w sklepie czy w takiej sytuacji masz prawo przetwarzać jego dane.

Pamiętaj, że przetwarzanie danych jest dozwolone, ale zgodnie z prawem i z poszanowaniem zawartych w nim zasad. Jedną z zasad jest zasada legalności. W celu zgodnego z prawem przetwarzania danych musisz posiadać odpowiednią  do tego podstawę prawną oraz przetwarzać dane w celu, dla którego zostały zebrane zgodnie z zasadą celowości.

W przypadku sklepu internetowego taką podstawą uprawniającą do przetwarzania danych będzie złożenie zamówienia. Dane w takim przypadku będą przetwarzane w celu realizacji zawartej umowy.

W momencie, gdy nie dochodzi do zawarcia umowy lub zamówienie zostaje anulowane a klient nie założył konta w sklepie jego dane powinny być usunięte, gdyż dalsze ich przetwarzanie naruszy prawa osób, których dane dotyczą.

Dane osobowe mogą przetwarzane zgodnie z celem, dla którego zostały zebrane i niepoddawane dalszemu przetwarzanie niezgodnemu z tym celem.

Jest jeszcze jeden ciekawy przypadek warty wspomnienia. Sklepy internetowe czasami wysyłają przypomnienie o niedokończonych zakupach o treści  “w twoim koszyku czekają na ciebie wybrane towary” lub “nie dokończyłeś zakupów co się stało, może jesteśmy w stanie ci pomóc”.

Systemy sprzedażowe sklepów internetowych zapisują dane wpisywane podczas kolejnych kroków składania zamówienia i okazuje się, że przetwarzają je nawet, jeśli finalnie zamówienie nie zostanie złożone lub anulowane. Dodatkowo poddają dane dalszemu przetwarzaniu inicjując kontakty z takim potencjalnym klientem. Są to działania marketingowe, do których niezbędna jest zgoda.

Podczas kontroli GIODO, o której piszę dzisiaj  została wydana decyzja nakazująca usunięcie danych klientów, którzy anulowali zamówienie  z bazy danych sklepu.

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: