Budowanie relacji z klientem

marketing-strat

Jakiś czas temu rozmawiałam z Igorem Bielobradek https://przetwarzaniedanych.pl/ochrona-danych-osobowych-w-marketingu-b2b/, prowadzącym bloga B2B o treści marketingowej. Rozmówca zadał mi pytanie czy marketingowcy respektują regulacje prawne dotyczące  ochrony danych osobowych.  Zastanowiłam się chwilę. Odpowiedziałam wówczas, że rzeczywiście jest z tym pewien problem, jednak nie jest to grupa zawodowa, która jakoś specjalnie przoduje, jeśli chodzi o bagatelizowanie tej tematyki.

Ostatnio zapisałam sie do newslettera  jednej ze stron promujących tematykę marketingową. Już przy wypełnianiu formularza zauważyć można podstawowe błędy. Klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych połączona ze zgodą na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną, brak realizacji obowiązków informacyjnych ze strony podmiotu, który zbiera dane.

GIODO stoi na stanowisku, że niedopuszczalne jest łączenie zgód na przetwarzanie danych osobowych  w różnych celach na przykład dla celów marketingowych oraz dla celów marketingu osób trzecich  ze zgodą na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Z uwagi na fakt, iż są to inne cele i inne zgody klauzule powinny być sformułowane jako odrębne oświadczenia woli.

Realizacja obowiązku informacyjnego w procesie zbierania danych osobowych ma bardzo istotne znaczenie dla osoby, której dane dotyczą. Dowiaduje się ona kto personalnie, w jakim celu będzie przetwarzał jej dane osobowe.  Osoba, od której zbierane są dane powinna dowiedzieć się również o prawie dostępu i poprawiania dotyczących ją danych osobowych.

Przeglądając formularze zbierające dane osobowe, za pośrednictwem stron internetowych widzimy prawdziwą różnorodność w podejściu do tematyki. Jedne są zupełnie pozbawione jakichkolwiek informacji i klauzul, inne coś tam zawierają, jeszcze inne odsyłają do regulaminów czy polityk prywatności.

Nie bez znaczenia dla omawianej problematyki są ograniczenia systemowe i koszty związane z umieszczaniem dodatkowych okienek do odznaczania, co podnoszą niektórzy przedsiębiorcy. W każdym przypadku trzeba zbadać ryzyko prawne związane z przetwarzaniem danych osobowych i zastosować odpowiednie dla niego rozwiązania.

I tak sobie myślę, że osoby, które zajmują się marketingiem, ustalają narzędzia i strategie  pozyskiwania klientów, kontaktów powinny być szczególnie wrażliwe na kwestię ochrony danych osobowych . We współczesnym świecie, tym wirtualnym ale i realnym, gdy cała strategia marketingowa sprowadza się do pozyskania klienta, do zbudowania z nim wartościowej relacji. Nie może to się jednak udać bez respektowania praw tego klienta w tym przypadku regulacji dotyczących ochrony jego danych osobowych.

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: