Wymuszanie zgody a ochrona danych osobowych

Nikt nie lubi być do niczego zmuszany. Wywieranie presji czasami przynosi skutek odwrotny i zamiast zgody na przetwarzanie danych osobowych mamy ucieczkę klienta niejako przypartego do muru.

Przedsiębiorcy konkurujący ze sobą na rynku dwoją się i troją, aby wyprzedzić konkurenta, zdobyć jak najwięcej kontaktów, klientów, nawiązać z nimi relację długofalową.

Firmy marketingowe również mają nie lada zadanie, aby zaproponować skuteczne strategie zdobycia lojalnego klienta tak w realu ale również  w internecie.

Dane osobowe. Towar cyfrowego świata. Posiadanie bazy danych osobowych osób, którzy wyrazili zgodę na przetwarzanie tj. wykorzystywanie ich danych osobowych dla celów marketingowych to prawdziwy skarb.

Ochrona danych osobowych. Pojęcie coraz bardziej znane w obrocie gospodarczym. Przedsiębiorcy zaczynają się zastanawiać, że być może problem dotyczy też ich właśnie. Zaczynają szukać, czytać i dochodzą do przekonania często, że w ich procesie zbierania i wykorzystwywania danych znajduje się wiele niedoskonałości. Czasami dzięki lekturze takich blogów jak mój.

Taką niedoskonałością jest wymuszanie zgody na przykład. Przejawia się to na przykład w uzależnieniu realizacji zamówienia określonego produktu lub usługi od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach promocyjnych.

Cechą prawidłowej zgody jest jej dobrowolność i swoboda jej wyrażenia.

W przypadku, gdy przedsiębiorca uzależnia świadczenie na rzecz klienta od wyrażenia zgody nie można mówić o swobodzie i dobrowolności. Ochrona danych osobowych wymaga, aby respektować prawo osoby do swobodnego  wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych.

Czasami znajdziemy jednak wyjątki. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy osoba w zamian za wyrażoną na przetwarzanie danych osobowych zgodę otrzymuje jakieś ekwiwalentne świadczenie  na przykład usługę poczty elektronicznej, upominek czy szansę wygrania na loterii.

Potwierdza to jednak fakt, iż nie ma niczego za darmo a nasze dane osobowe stały się swoistym towarem, którym się obraca, wykorzystuje, z którego czerpie się zyski.

Nie mniej jednak wszyscy uczestnicy tego obrotu czerpiący zysk z przetwarzania danych osobowych muszą pamiętać, iż dane osobowe są dobrem prawem chronionym, że ustawa przyznaje prawo do ochrony każdego, czyje dane są przetwarzane.

Wobec fakt wzrostu świadomości dotyczącej potrzeby ochrony danych osobowych zwłaszcza w dobie intensywnego rozwoju gospodarki internetowej, nowych technologii powstaje w UE nowe prawo ochrony danych osobowych. Prawo to wyznaczy kierunek ochrony danych osobowych w Europie i na świecie na przyszłe dziesięciolecia.

Jest to najlepszy moment dla przedsiębiorców, aby uporządkować kwestie dotyczące przetwarzania danych osobowych w ich organizacji, aby spokojnie oczekiwać na wejście w życie nowych przepisów.

 

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Karol 16.06.Czerwiec o 16:36

Witam,

jaka jest podstawa Pani twierdzenia odnośnie:

„Czasami znajdziemy jednak wyjątki. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy osoba w zamian za wyrażoną na przetwarzanie danych osobowych zgodę otrzymuje jakieś ekwiwalentne świadczenie na przykład usługę poczty elektronicznej, upominek czy szansę wygrania na loterii.”

Czy jest Pani w stanie wskazać jakieś orzeczenie lub komentarz do takiego stanowiska?

Pozdrawiam,

Mariola Malicka 21.06.Czerwiec o 18:06

Takie jest stanowisko doktryny. Odsyłam do komentarzy do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
pozdrawiam
Mariola Malicka

anna 20.07.Lipiec o 11:20

Czy przedsiebiorca moze warunkowac sprzedanie towaru wyrazeniem przeze mnie zgody na przetwazanie moich danych w celach marketingowych? Chcialam cos kupic w sklepie internetowym i warunkiem sprzedazy jest udzielenie zgody na przetwazanie moich danych w celu: ‚marketingu własnych produktów i usług’. Czy ja moge pozniej taka zgode wycofac?

Mariola Malicka 20.07.Lipiec o 14:55

Jest to postępowanie niezgodne z prawem. Zgodę można wycofać w każdej chwili.

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: